پژوهشی در باب ارتقای اعتبار علمی نقدهای معماری تکنیکی برای استخراج معنای جامع اثر معماری
نویسنده
چکیده مقاله:
هر اثر هنری و به تبع معماری به عنوان یک هنر، واجد وجوه معنایی متنوعی است که مخاطب برخی از این وجوه را در قالب یک ادراک واحد دریافت میکند. مخاطب هنگام مواجهه با اثر تنها وجوهی را درک میکند که جهان ادراکی وی اجازه دریافت آنها را میدهد. از سویی جهان ادراکی اشخاص خاص آنها و در میان افراد متفاوت است. این امر سبب میشود دریافتهای مخاطبین (و از جمله منتقدین) در بسیاری وجوه معنایی اثری واحد، گاهی بسیار متفاوت از یکدیگر باشد. این تفاوت میتواند اعتبار بحث نقادانه را کمرنگ کند. بنابراین کشف معنایی جامع که اولاً فراتر از جهان ادراکی شخص منتقد باشد و حداکثر وجوه معنایی اثر را شامل شود و ثانیاً صحت آن مورد توافق طرفین بحث باشد برای افزایش اعتبار نقدهای معماری ضروری است. در این راستا پرسشهایی در رابطه با این معنای جامع بدین صورت مطرح میشود : چگونه میتوان به معنای عقلی جامع دست یافت که وسعت معنایی بیشتری از ادراکات شخصی داشته باشد؟ معنای مذکور چگونه میتواند مورد توافق مجموعه مخاطبان اثر معماری واقع شود؟ فرضیهای که در این تحقیق مطرح میشود چنین است : معنای جامع یک اثر معماری را میتوان در قالب مجموعهای از صفات با بعد معنایی معینتر و محدودتر ارایه کرد به گونهای که بر کلیت ادراک حسی اثر منطبق باشد. این تحقیق پس از آزمون فرضیه مذکور صحت آن را تأیید میکند. به این معنا که برای امکان یک نقد معماری با اعتبار علمی بالاتر، میتوان معنای یک اثر معماری را در قالب مجموعه صفات معین بیان کرد. که از نظرات جامعه مخاطب استخراج شده است، این مجموعه صفات بر ادراک حسی فراگیر از آن اثر منطبق است.
منابع مشابه
انتقال معنای اثر نقاشی در معماری بازگویی معنای اثر نقاشی مادام دوسون ویل و مجموعه استودیو در معماری خانه دیوار
معماری میتواند جدا از وجهه کارکردی خود واجد معنا بوده و معنای آن را به روشنی بیان کند. معماری و سایرهنرها همچون نقاشی میتوانند واسطه و رسانههایی برای عرضه معنا باشند، معنا میتواند بین عرصهها و رسانههای مختلف مشترک باشد. بسیاری از معماران معاصر پیوسته در تلاش برای انتقال معنای متداعی از یک اثر هنری به رسانه معماری بوده و در این راستا به بازگویی ایدهها و مفاهیم در محیطهای نمادین میپرد...
متن کاملانتقال معنای اثر نقاشی در معماری بازگویی معنای اثر نقاشی مادام دوسون ویل و مجموعه استودیو در معماری خانه دیوار
معماری می تواند جدا از وجهه کارکردی خود واجد معنا بوده و معنای آن را به روشنی بیان کند . معماری و سایرهنرها همچون نقاشی می توانند واسطه و رسانه هایی برای عرضه معنا باشند، معنا می تواند بین عرصه ها و رسانه های مختلف مشترک باشد . بسیاری از معماران معاصر پیوسته در تلاش برای انتقال معنای متداعی از یک اثر هنری به رسانه معماری بوده و در این راستا به بازگویی ایده ها و مفاهیم در محیط های نمادین می پردا...
متن کاملواکاوی سبکهای یادگیری دانشجویان برای ارتقای آموزش معماری (مطالعۀ موردی: دانشجویان معماری دانشگاه ارومیه)
شناخت دانشجویان یکی از عوامل مهم و مؤثر بر آموزش در کارگاههای معماری است. نمیتوان شاگرد معماری را بدون شناخت دقیق و بدون توجه به واکنشهایش به دادهها و خواستهها، تحت یک برنامۀ منتظم و از پیش تعیینشده بار آورد. یکی از راههای این شناخت، توجه به سبکهای یادگیری است که ترجیحات یادگیری و تفاوتهای موجود میان افراد در روشهای یادگیری را بیان میکند. هماهنگی سبکهای تدریس مدرسان با سبکهای یادگی...
متن کاملمعنای پوشش در معماری عصر صفوی
پوشش، قسمت بالایی حجم بناست که فضای واقع در زیر خود را میپوشاند. در مقایسه با معماری نقاط مختلف جهان، تنوع و غنای پوششها در معماری اسلامی ایران خیرهکننده است. این امر در عصر صفوی که زبانی نمادین، بر ظاهر و باطن معماری سایه میافکند، جلوهای ویژه مییابد. هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی معنای نمادین پوشش در عصر صفوی میباشد. این موضوع، با گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانیِ شش نمونه موردی از پو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 24
صفحات 69- 78
تاریخ انتشار 2013-03-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023